Tuesday, June 10, 2008

Inspirasi: UMMI

> UMMI
>
> Kiriman dari kawan nih....

>
>
> Hargailah ibu semasa masih ada kesempatan bersama....Insya-Allah.

>
>
> Tangan Yang Indah
> (Kepada sesiapa yang masih ada ibu... )
>
>
> Ketika ibu saya berkunjung, ibu mengajak saya untuk shopping bersamanya
> kerana dia menginginkan sepasang kurung yg baru. Saya sebenarnya tidak
> suka pergi membeli belah bersama dengan orang lain, dan saya bukanlah
> orang yang sabar, tetapi walaupun demikian kami pergi juga ke
> pusatmembeli belah tersebut. Kami mengunjungi setiap butik yang
> menyediakan pakaian wanita, dan ibu saya mencuba sehelai demi sehelai
> pakaian dan mengembalikan semuanya. Seiring hari yang berlalu, saya
> mulai penat dan kelihatan jelas riak2 kecewa di wajah ibu.
>
> Akhirnya pada butik terakhir yang kami kunjungi, ibu saya mencuba satu
> baju kurung yang cantik . Dan kerana ketidaksabaran saya , maka untuk
> kali ini saya ikut masuk dan berdiri bersama ibu saya dalam fitting
> room, saya melihat bagaimana ibu mencuba pakaian tersebut, dan dengan
> susah mencuba untuk mengenakannya. Ternyata tangan-tangannya sudah mulai
> dilumpuhkan oleh penyakit radang sendi dan sebab itu dia tidak dapat
> melakukannya,seketika ketidaksabaran saya digantikan oleh suatu rasa
> kasihan yang dalam kepadanya. Saya berbalik pergi dan cuba
> menyembunyikan air mata yang keluar tanpa saya sedari. Setelah saya
> mendapatkan ketenangan lagi, saya kembali masuk ke fitting room untuk
> membantu ibu mengenakan pakaiannya.
>
> Pakaian ini begitu indah, dan ibu membelinya. Shopping kami telah
> berakhir, tetapi kejadian tersebut terukir dan tidak dapat dilupakan
> dari ingatan
>
>
> Sepanjang sisa hari itu, fikiran saya tetap saja kembali pada saat
> berada di dalam fitting room tersebut dan terbayang tangan ibu saya yang
> sedang berusaha mengenakan pakaiannya. Kedua tangan yang penuh dengan
> kasih, yang pernah menyuapi, memandikan saya, memakaikan baju, membelai
> dan memeluk saya, dan terlebih dari semuanya, berdoa untuk saya,
> sekarang tangan itu telah menyentuh hati saya dengan cara yang paling
> berbekas dalam hati saya. Kemudian pada malam harinya saya pergi ke
> kamar ibu saya mengambil tangannya, lantas menciumnya ... dan yang
> membuatnya terkejut, saya memberitahunya bahwa bagi saya kedua tangan
> tersebut adalah tangan yang paling indah di dunia ini. Saya sangat be
> rsyukur bahwa Tuhan telah membuat saya dapat melihat dengan sejelasnya,
> betapa bernilai dan berrharganya kasih sayang yang penuh pengorbanan
> dari seorang ibu.
>
> Saya hanya dapat berdoa bahwa suatu hari kelak tangan saya dan hati saya
> akan memiliki keindahannya tersendiri. Dunia ini memiliki banyak
> keajaiban, segala ciptaan Tuhan yang begitu agung, tetapi tak satu pun
> yang dapat menandingi keindahan tangan Ibu...
>
>
> ' JIKA KAMU MENCINTAI IBU MU KIRIMLAH CERITA INI KEPADA ORANG LAIN, AGAR
> SELURUH ORANG DIDUNIA INI DAPAT MENCINTAI DAN MENYAYANGI IBUNYA'.
>
> Note: Berbahagialah yang masih memiliki Ibu.
> Dan lakukanlah yang terbaik untuknya..........

>

No comments: